ظرفیت وزن لیفتراک: هر آنچه که باید بدانید

ظرفیت وزن لیفتراک - آرکاجم شرق

ظرفیت وزن لیفتراک کل وزنی است که یک لیفتراک می تواند با خیال راحت بلند کند و حمل کند. قدرت لیفتراک، اندازه موتور و ساختار چنگال، قابلیت های آن را تعیین می کند. ظرفیت وزن به فاصله مرکز بار نامی لیفتراک نیز بستگی دارد. صاحبان و اپراتورهای لیفتراک باید از ظرفیت وزنی در هنگام بارگیری و حمل مواد سنگین آگاه باشند. دانستن محدودیت دستگاه به شما امکان می دهد از موقعیت های بیش از حد ظرفیت که می تواند باعث آسیب شدید شود جلوگیری کنید.

چگونه ظرفیت وزن لیفتراک خود را بدانید؟

می توانید ظرفیت وزن را در دفترچه راهنما، اغلب نزدیک به وسط سند پیدا کنید. باید عددی را با عنوان “ظرفیت رتبه بندی” یا “حداکثر وزن بار” نشان دهد. این حداکثر بار ایمن برای لیفتراک شما را به شما می گوید.

همچنین می توانید ظرفیت وزن را با ضرب طول دوشاخه لیفتراک در فاصله مرکز بار نامی آن محاسبه کنید. برخی از اپراتورهای مجرب نیز می توانند ظرفیت را بر اساس نوع لیفتراک تخمین بزنند. توجه داشته باشید که سازندگان و مدل‌ها ممکن است متفاوت باشند، اما این دستورالعمل‌های اساسی هستند که می‌توانید از آنها پیروی کنید:

158000 پوند (71.6 تن)  برای یک موتور داخلی سوز به عنوان عامل متعادل‌کننده

36000 پوند (16.3 تن) برای لیفتراک با لاستیک های پنوماتیک

35000 پوند (15.8 تن) برای یک لیفتراک زمین ناهموار

15000 پوند (6.8 تن) برای لیفتراک با لاستیک های بالشتکی

12000 پوند (5.4 تن)  برای مدل 4 چرخ برقی

  5000 پوند (2.2 تن) برای مدل 3 چرخ برقی

عوامل موثر بر ظرفیت وزن لیفتراک شما

ظرفیت وزن نامی اغلب کمتر از آن چیزی است که لیفتراک ها می توانند تحمل کنند. با این حال، استفاده مداوم از آنها بیش از ظرفیت وزنی نامی می تواند ضمانت شما را نقض کند و منجر به نیازهای تعمیر و نگهداری بالاتر شود. با گذشت زمان، ممکن است متوجه شوید که لیفتراک هایی که برای مدتی در اختیار دارید، همیشه بارهای سنگین را به خوبی تحمل نمی کنند. در اینجا چند دلیل رایج وجود دارد.

فاصله مرکز بار

این فاصله لیفتراک از نوک دوشاخه تا مرکز ثقل آن است. هر چه طول دوشاخه بیشتر باشد، لیفتراک بالاتر می تواند بدون برهم زدن تعادل و پایداری بلند شود .

وضعیت سلامت لیفتراک

ظرفیت وزن لیفتراک می تواند تحت تأثیر سن، سطح نگهداری و وضعیت کلی لیفتراک باشد. بازرسی منظم لیفتراک می تواند به افزایش عمر لیفتراک کمک کند و اطمینان حاصل کند که لیفتراک برای استفاده ایمن است.

اندازه چنگال لیفتراک

اندازه شاخک لیفتراک بر ظرفیت وزن تأثیر می گذارد، زیرا چنگال های بزرگتر می توانند وزن بیشتری را نسبت به اندازه های چنگال کوچکتر تحمل کنند.

قطعات جانبی

ضمیمه هایی مانند اکستنشن چنگال و شیفترهای جانبی نیز بر ظرفیت وزن تأثیر می گذارند.

چگونه ظرفیت وزن لیفتراک را که نیاز دارید کاهش دهید؟

وقتی صحبت از ماشین آلات و قابلیت ها می شود، بزرگتر اغلب بهتر است. چرا اکنون چیزی کوچکتر بخرید در حالی که رشد کسب و کار می تواند بعداً منجر به ارتقاء شود؟ اگر بودجه نامحدودی دارید، این یک رویکرد عالی است، اما صرف هزینه بیش از حد برای ماشین‌آلاتی که فوراً به آن‌ها نیاز ندارید، می‌تواند بیش از آنکه مفید باشد، ضرر داشته باشد. در عوض، سوالات زیر را از خود بپرسید:

بارهایی که قصد برداشتن آنها را دارم چقدر سنگین هستند؟

کارگران من چند بار در یک هفته کاری از لیفتراک استفاده خواهند کرد؟

فضاهای راهروی که در آن فعالیت خواهد کرد چقدر است؟

کارگران چقدر برای بازیابی و بلند کردن بارها نیاز دارند؟

آیا از لیفتراک خود در سطوح سنگفرش شده یا زمین های ناهموار استفاده خواهم کرد؟

پاسخ شما به این سؤالات مشخص می کند که کدام ظرفیت وزنی و مدل لیفتراک مناسب نیازهای شما است. مطمئن شوید که برای بهینه سازی کسب و کار خود، بهترین انتخاب را خواهید داشت. چنانچه نیاز به دریافت مشاوره جهت انتخاب لیفتراک مناسب خود دارید، کارشناسان حرفه ای آرکاجم  پاسخگو شما خواهند بود. ( ارتباط با آرکاجم شرق)

شرکت آرکاجم شرق تولیدکننده انواع لیفتراک 3 تن دیزلی، لیفتراک 3 تن دوگانه سوز، لیفتراک 5 تن، لیفتراک 7 تن میباشد و سابقه ای درخشان در این صنعت دارد.

نکات ایمنی برای بلند کردن بار با لیفتراک

  • همیشه قبل از استفاده از لیفتراک، دفترچه راهنمای اپراتور را مطالعه کنید و دستورالعمل های ایمنی را دنبال کنید.
  • فقط از لیفتراک هایی استفاده کنید که برای ظرفیت وزن بار مورد نظر شما مناسب هستند.
  • اطمینان حاصل کنید که بار به طور ایمن و متعادل روی شاخه های لیفتراک قرار گرفته است.
  • از بلند کردن بار بیش از حد ظرفیت وزن لیفتراک خودداری کنید.
  • هنگام بلند کردن یا جابجایی بار، مراقب اطراف خود باشید و از افراد و موانع دوری کنید.
  • در صورت مشاهده هر گونه آسیب به لیفتراک، از آن استفاده نکنید.

سوالات متداول درباره وزن لیفتراک

ظرفیت وزن لیفتراک چیست؟

ظرفیت وزن لیفتراک حداکثر وزنی است که می تواند با خیال راحت بلند کرده و جابجا کند. این ظرفیت به طور معمول بر حسب کیلوگرم یا پوند اندازه گیری می شود و روی پلاک مشخصات لیفتراک که معمولاً روی دکل یا بدنه آن نصب شده است، قید می شود.

عوامل موثر بر ظرفیت وزن لیفتراک کدامند؟

ظرفیت وزن لیفتراک تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله مرکز ثقل بار، لوازم یدکی لیفتراک، اندازه چنگال لیفتراک و … بستگی دارد.

بلند کردن بار بیش از ظرفیت وزن لیفتراک چه خطراتی دارد؟

این کار می تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به موارد زیر شود:

  • واژگونی لیفتراک :  اگر بار بیش از حد سنگین باشد، می تواند لیفتراک را واژگون کند و باعث آسیب به اپراتور، سرنشینان یا افراد اطراف شود.
  • شکست دکل یا شاخه ها:  دکل یا شاخه های لیفتراک ممکن است در اثر بار بیش از حد خم شده یا شکسته شوند و باعث سقوط بار و آسیب احتمالی به افراد یا اموال شود.
  • از دست دادن کنترل:  اپراتور ممکن است در هنگام بلند کردن بار بیش از حد کنترل لیفتراک را از دست بدهد، که می تواند منجر به تصادف یا آسیب شود.

 

نظر خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *