اصول و استانداردها و نکات کار با لیفتراک

ایمنی کار با لیفتراک بسیار حائز اهمیت است. لیفتراک‌ها ابزارهای قدرتمندی هستند که در صنعت، انبارداری و حمل و نقل بار استفاده می‌شوند. اما به دلیل وزن و قدرت آنها، رعایت ایمنی در کار با انواع لیفتراک‌ها بسیار ضروری است تا حوادث و تصادفات جدی جلوگیری شود. در این مقاله، به بررسی 12 نکته ایمنی کلیدی برای کار با لیفتراک می‌پردازیم.

12 نکته ایمنی کار با لیفتراک که باید بدانید!

1.استفاده از پوشش مناسب و ایمن

قبل از استفاده از لیفتراک، لازم است لباس کار مناسبی را پوشیده شود. این شامل کاپشن، کفش ایمن، کلاه، کفش ایمن و دستکش‌های محافظ است. لباس کار باید تمیز و مناسب اندازه باشد و از جنسهای مناسبی ساخته شده باشد.

پوشش مناسب و ایمن قبل از کار با لیفتراک - آرکاجم شرق

2. بررسی بوق و چراغ‌ها

قبل از شروع به کار با لیفتراک، باید بوق و چراغ‌ها را بررسی کنید. بوق باید به درستی کار کند و بتوانید از آن برای اطلاع دادن از حضور لیفتراک استفاده کنید. همچنین، چراغ‌ها باید به درستی عمل کنند و تمامی نشانگرها و چراغهای راهنما را باید بررسی کنید.

۳. بازدید تایرها قبل از کار با لیفتراک

تایرها بسیار مهم هستند و باید قبل از استفاده از لیفتراک بررسی شوند. فشار هوا در تایرها باید در محدوده صحیح قرار داشته و تایرها باید سالم و بدون خرابی و ترک‌های قابل توجه باشند. همچنین، بررسی کنید که آیا پروفیل تایرها کافی است یا نیاز به تعویض دارند.

20230715124007 fpdl.in forklift wheel lifts chemical drums oil barrels blue chemical drums horizontal 478515 7272 full 2 min | آرکا جم شرق

۴. تست سلامت ترمز

قبل از شروع به کار با لیفتراک، ترمزها را تست کنید. اطمینان حاصل کنید که ترمزها به درستی عمل می‌کنند و قادر به توقف لیفتراک در صورت نیاز هستند. در صورت وجود هر گونه مشکل یا عملکرد غیرعادی در ترمزها، باید ترمزها را تعمیر یا تعویض کنید.

۵. چکاپ روغن موتور قبل از کار با لیفتراک

بررسی سطح و کیفیت روغن موتور قبل از استفاده از لیفتراک بسیار مهم است. روغن موتور باید در سطح مناسب قرار داشته و خالی از آلاینده‌ها باشد. در صورت نیاز، روغن را تعویض کنید و اطمینان حاصل کنید که موتور به درستی کار می‌کند.

بررسی روغن موتور لیفتراک قبل از استفاده- آرکاجم شرق

6. نظافت داخل اتاقک اپراتور

اتاقک اپراتور باید همیشه تمیز و منظم باشد. ابزارها، مدارک و تجهیزات مورد نیاز باید به درستی در اتاقک قرار گیرند و از هیچ چیزی که ممکن است باعث محدودیت دید اپراتور شود، جلوگیری شود. همچنین، اتاقک باید دارای وسایل ایمنی مناسب باشد.

7. بررسی ابعاد و میزان فضا مقصد

قبل از جابجایی بار با لیفتراک، ابعاد محیطی مقصد را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که لیفتراک در مسیر مناسب قرار دارد و میزان فضای مورد نیاز برای جابجایی و منور کافی است. این به جلوگیری از تصادف با موانع و صدمه به لیفتراک و محیط کمک می‌کند.

8.مسیربندی ایمن

استفاده از مسیرهای مشخص و ایمن برای حرکت لیفتراک بسیار مهم است. این مسیرها باید آزاد از موانع باشند و از سیستم‌های هشداردهنده برای جلوگیری از تصادف با افراد یا وسایل دیگر استفاده شود. همچنین، محدودیت‌های ارتفاعی، تنگناها و مناطق خطرناک باید به درستی مشخص شده و متوجه آنها باشید.

مسیر حرکت لیفتراک جهت ایمنی-آرکاجم شرق

9. رعایت ایمنی بار

بارگیری و تخلیه بار به درستی و با استفاده از تکنیک‌های صحیح انجام شود. نکات زیر از بخش های مهم در ایمنی بار جهت جابجایی با لیفتراک است:

وزن بار

قبل از برداشت بار با لیفتراک، مطمئن شوید که وزن بار را به درستی تخمین زده‌اید و ظرفیت باربری لیفتراک را رعایت می‌کنید. بار اضافی می‌تواند توازن را به خطر بیندازد و منجر به برگشت یا سقوط لیفتراک شود.

تعبیه صحیح بار

بار را با دقت در صفحه کف لیفتراک قرار دهید. از سیستم‌های تثبیت مورد نیاز مانند کنترل قابلیت سرریز و استفاده از روکش‌های ضد لغزش استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که بار به راحتی حرکت نمی‌کند.

توزیع بار یکنواخت

مطمئن شوید که بار به صورت یکنواخت بر روی لیفتراک توزیع شده است. این کار کمک می‌کند تا توازن لیفتراک حفظ شود و خطر برگشت یا سقوط را کاهش دهد.

10.سوئیچ‌های ایمنی

لیفتراک باید دارای سوئیچ‌های ایمنی باشد که در صورت بروز خطر، قادر به قطع برق و توقف لیفتراک باشند. سوئیچ‌های ایمنی می‌توانند شامل دسته‌های اضطراری، سیستم‌های تشخیص حضور اپراتور در صندلی و سیستم‌های تشخیص تماس با موانع باشند.

11.استفاده از تجهیزات ایمنی

لیفتراک باید دارای تجهیزات ایمنی لازم باشد. این شامل چراغ‌های هشدار، آینه‌های بزرگ، سیستم‌های ضد سرقت و ترمزها است. اطمینان حاصل کنید که همه این تجهیزات به درستی نصب شده و عملکرد صحیحی دارند.

ppe forklift safety min | آرکا جم شرق

12.نگهداری اصولی و تعمیرات دوره ای

لیفتراک‌ها نیاز به نگهداری و تعمیرات دوره‌ای دارند. برنامه‌ریزی نگهداری منظم را انجام داده و از تعمیرات لازم برای حفظ عملکرد بهینه لیفتراک اطمینان حاصل کنید. این شامل چک کردن سیستم‌های مکانیکی، هیدرولیکی، الکتریکی، ترمینال باتری و سایر اجزا است.

نکات ضروری نگهداری از لیفتراک

مراقبت صحیح از لیفتراک‌ها برای حفظ عملکرد بهینه و افزایش عمر مفید این دستگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است. در اینجا، به نکات ضروری نگهداری از لیفتراک می‌پردازیم که به شما کمک خواهد کرد تا به تعویق افتادن خرابی‌ها، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و افزایش بهره‌وری در عملیات باربری بپردازید.

این راهنما شامل موارد زیر می‌شود:

برنامه‌ریزی صحیح برای نگهداری

تهیه یک برنامه نگهداری منظم و روزانه که شامل عملیات پیشگیرانه و تعمیری است و به تفکیک عملیات با توجه به میزان استفاده از لیفتراک‌ها و نوع دستگاه مورد نیاز می‌باشد.

بررسی و تعویض روغن‌ها و فیلترها

روغن‌ها و فیلترهای اصلی لیفتراک‌ها را باید به صورت منظم بررسی و تصفیه نمود و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید. این شامل روغن موتور، روغن هیدرولیک، روغن گیربکس و فیلترهای هوا، روغن و سوخت می‌شود.

بررسی و تعویض سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده باید مداوماً نظافت و تعویض شود تا از تجمع ذرات گرد و خاک جلوگیری شود که ممکن است عملکرد لیفتراک را تحت تأثیر قرار دهد.

بررسی و تعویض باتری

یک باتری به حالت عالی نیاز دارد تا لیفتراک بتواند به طور کامل عمل کند. باتری باید به صورت منظم بررسی و شارژ شود و در صورت نیاز تعویض شود. همچنین، نگهداری صحیح مانند رعایت دمای مناسب و تمیز نگه داشتن اهمیت دارد.

بررسی و تعویض لوله‌ها و رابط‌ها

در صورت تشخیص هر گونه خرابی در لوله‌ها و رابط‌ها، باید بلافاصله آن‌ها را تعویض کنید. همچنین، از نشت و نشتی های محتمل اطمینان حاصل کنید و دقت کنید تا همچنان سیستم هیدرولیک به درستی کار کند.

بررسی و تعویض قطعات سایری مانند لاستیک ها

لاستیک ها از قطعات مهمی برای عملکرد لیفتراک هستند. باید بررسی و تعویض منظم آنها را انجام داد تا عمر کارکرد لیفتراک به حداکثر برسد.

آموزش کاربران

یکی از موارد مهم در نگهداری لیفتراک‌ها، آموزش کامل و صحیح کاربران است. آنها باید آگاهی کافی را در مورد عملکرد دستگاه و نکات ایمنی داشته باشند. عدم داشتن آگاهی کافی ممکن است به ضرر لیفتراک و عملیات باربری منجر شود.

تاریخچه نگهداری

برای هر لیفتراک باید یک سیستم ردیابی نگهداری تعبیه کرد تا فعالیت‌ها و نگهداری‌ها را ثبت کند. این کمک می‌کند تا بتوانید یک برنامه ریزی منظم برای تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها انجام دهید.

بازرسی فنی

 بازرسی منظم لیفتراک‌ها توسط متخصصان فنی از اهمیت بالایی برخوردار است. این کنترل فنی تشخیص هر نوع خرابی یا عیب فنی بزرگ و کوچک را در دستگاه‌ها فراهم می کند.

 

در جمع بندی و به شکل خلاصه میتوان نکات ایمنی در تصویر زیر خلاصه کرد:

جامع ترین نکات کار با لیفتراک که باید بدانید- آرکاجم شرق

در نهایت، رعایت نکات ضروری نگهداری از لیفتراک‌ها نیازمند عملکرد منظم و مداوم است. با بهره‌گیری از رویکردهای پیشگیرانه و تعمیرات منظم، می‌توانید از دستگاه‌های خود برای طولانی مدت بهره‌برداری کنید و هزینه‌ها و تعمیرات غیرضروری را کاهش دهید.

نظر خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *